Моментът, когато се сливат два гиганта 

Мнозина се опасяваха, че изкупуването на много по-младата и по-небрежна калифорнийска фирма от старата, стабилна компания с костюми и вратовръзки, ще бъде неизбежно бедствие.

 

Противоположностите се привличат – това изглежда е една от малките изненади на живота. Но изненадата не беше единствената реакция на служителите на Genentech, когато сякаш от нищото през 2009 г. Рош предложи да изкупи всички останали акции на калифорнийския пионер в областта на биотехнологиите. Мнозина бяха разтревожени. Преданите служители се страхуваха, че базираният в Швейцария фармацевтичен гигант ще нахлуе и ще превземе дружеството, като съкрати персонала и присвои производствения процес. Някои служители се страхуваха, че уникалната култура на „небрежна интензивност“ на Genentech ще изчезне. Други се чудеха защо, след като е инвестирал в Genentech от основаването му през 1976 г., Рош внезапно ще рискува да развали подхода си на свободно партньорство с тях, който винаги е работил толкова добре.

Сливането не беше лесно. Много влиятелни и уважавани служители на Genentech напуснаха, докато други все още бяха ядосани или се страхуваха, че компанията ще загуби фокуса и отличителните си черти. В началото на интеграцията изглеждаше лесно Рош да бъде обвинявана за широк спектър от проблеми – от смяната на ръководството до дългите опашки в кафенето.

Времето минаваше и ръководителите пътуваха между Южен Сан Франциско и Базел. Служители, разделени от цял океан, започнаха да си сътрудничат по различни проекти. Не след дълго всички осъзнаха, че има много за какво да се уважават един друг. Рош призна силата на името Genentech пред учените, лекарите и пациентите, ребрандирайки собствените си лекарства „Genentech“ в САЩ. Освен това Genentech разполага с най-добрите учени, опростен процес на вземане на решения, най-съвременно изследователско оборудване и солиден производствен процес, пълен с нови молекули.

Рош оцени културата на Genentech, разбирайки, че небрежната интензивност е това, което създава иновациите. Рош дори стигна дотам, че прие някои от тези практики в собствените си практики. Докато първоначалните срещи на групите бяха изследване на контрастите между костюмите и джинсите, екипите на Рош започнаха да се обличат по-небрежно. Междувременно служителите на Genentech започнаха да идват на срещите по „швейцарско време“, вместо с обичайното десетминутно закъснение в Калифорния.

 

Споделям личното си убеждение, че думите на ръководителите на Рош са искрени. Те искат ние не само да успяваме, но и да процъфтяваме. Искат също така да чуят нашите гласове и да се учат от нашите методи, а не да командват.
Главният изпълнителен директор на Genentech Арт Левинсън на 26 март 2009 г. в изявлението си пред служителите за продажбата на Рош

Genentech също видя ползата от новите си глобални връзки, които разшириха обхвата на неговите изследвания и лекарства до 160 страни и предложиха нови възможности за кариерно развитие. Той разбра и как би могъл да се възползват от дългата история на научния потенциал на Рош. От 1896 г. Рош е пионер в разработването на едни от първите успешни обезболяващи, витамини, антидепресанти, противомикробни средства, противотуморни терапии и антивирусни лекарства. Някои от лекарствата на Genentech не биха преодолели първоначалните пречки към клиничния успех и не биха получили одобрение от здравните власти, ако Рош не вярваше в науката и беше готов да инвестира значителни ресурси в по-нататъшни изследвания. Рош е и в челните редици на диагностиката и това създава идеално партньорство с Genentech в общото бъдеще за разработване на персонализирани здравни грижи и придружаваща диагностика за неговите терапии. В допълнение към това, политиките на Рош по опазване на околната среда са много стриктни и са повлияли върху Genentech да стане още по-зелен.

През годините Рош остава верен на ангажимента си към уникалната култура, марка и идентичност на Genentech. И въпреки външните си различия, културите и компаниите на Рош и Genentech имат много общи черти. “Въпреки външните разлики, служителите на Рош и Genentech много си приличат,” казва Джеф Тийтър,  вицепрезидент по корпоративни отношения на Genentech, “по нашата страст, нашата почтеност, фокусът ни върху науката и желанието ни да направим най-доброто за пациентите.

Пълната версия на тази история първоначално беше публикувана в gene.com.

 

 

M-BG-00000718

Материалът е одобрен до 03.2023 г.

РОШ България ЕООД София 1618, ул. „Бяло поле“ №16, тел.: (02) 818 44 44, факс: (02) 859 11 99 Гореща линия: 0700 10 280 (денонощно за територията на цялата страна, на цената на един градски разговор).